Faciliteringsforløb

Et faciliteringsforløb med fokus på relationskompetence og psykologisk tryghed er relevant når:

  • der er mistrivsel
  • for meget at se til
  • dårligt samarbejde
  • utydelig eller ineffektiv kommunikation
  • for meget tid brugt på konflikter
  • brok i krogene
  • for mange personlige udfordringer hos medarbejdere / ledere

sprog skaber vores verden

Relationskompetence er ikke bare en teori og et værktøj. Det er en ny måde at være sammen på, hvor fundamentet er tillid og nysgerrighed i stedet for forsvar og strategi.

At skabe en sådan forandring i og med mennesker kræver tid og vil man ændre en kultur, starter det med at give virksomhedens medarbejdere et fælles sprog.

Sproget er fundamentet. Derefter skal det forankres i hverdagen og det enkelte menneske.

Et faciliteringsforløb har derfor som omdrejningspunkt at vi give ledere og medarbejdere et fælles sprog, der kan hjælpe dem med at udvikle deres relationskompetence.

EKSEMPEL PÅ FORLØB

At give ledere og/eller medarbejdere et fælles sprog for på den måde, at kunne være sammen på nye måder er en blanding af undervisning og facilitering.

Undervisning i relationskompetence og kommunikationen heraf. Samt facilitering til at forankre og give eksmepler på praksis og den enkeltes afprøvning af det nye sprog.

Det kan ske i et indledende to dages seminar.

Det skaber et fælles fundament at stå på og referere til.

Derefter skal dette sprog tages i brug og trænes.

Derfor følges undervisning og seminar op ad min. 3 halve eller hele dages facilitering i mindre grupper, der har til formål at sætte det lærte ind i den kontekst medarbejdere og/eller ledere arbejder i til daglig,

Det kan give mening at følge op med en fælles dag for hele afdleingen / virksomheden ca. 3 måneder efter endt forløb.

eksempler på indhold:

Relationskompetence:
  • Kontakt før handling – hvordan gør man
  • Nærvær – lytteøvelser
  • Respekt og Ligeværdighed
  • Trygge relationer – nysgerrighed og transparens
  • Sårbarhed i praksis
  • Personligt ansvar
Kommunikation:
  • Spørg hvorfor – find mening og motivation
  • Rammesætning som værktøj for al kommunikation (preframing)
  • At lytte eller fikse – en spørgeguide til at gøre noget andet

Øvrige temaer:

  • Følelser på arbejdspladsen – de er der om vi vil det eller ej.
  • Mod – at mærke frygten og ubehaget og stadig handle i overensstemmelse med sine værdier.
  • Social kapital: tillid, retfærdighed og samarbejde
  • Anerkendelse
  • Psykologisk tryghed

MULIGT INDHOLD PÅ FACILITERINGSDAGE

Dag #1: Psykologisk tryghed i praksis – den vigtigste faktor for high performance

Dag #2: Tillid – de syv målbare parametre (BRAVING)

Dag #3: Personligt ansvar – den der har reaktionen har ansvaret

Dag #4: Relationskompetence – opsamling og læringsmanifest

Et faciliteringsforløb med det formål at forankre og integrere det lærte hos den enkelte og i afdelinger og teams og forløber ofte over 4-6 måneder. VI kan ikke skabe reel forandring og udvikling på mindre tid.

Forløbet sammensættes selvfølgelig ud fra virksomhedens behov og ønsker.

Vejledende priser:

Hele dage dag: kr. 30.000,- ex moms

Halve dage: kr. 20.000,- ex moms

Alt efter forløbets omfang og indhold kan der opnås mængderabat.